Sam Waltonin säännöt

Wal-Mart on maailman ylivoimaisesti suurin kauppaketju, myynniltään suurempi kuin neljä seuraavaksi suurinta yhdessä. Wal-Martin perustaja Sam Walton kiteytti elämäkerrassaan Made in America (Doubleday 1992) kymmenen ohjetta,
joilla hän nosti yrityksensä ykköseksi. Ne ovat edelleen ajankohtaiset.

Sääntö 1 Omistaudu asiallesi.
Usko siihen enemmän kuin kukaan. Tarvitset intohimoa työhösi. Jos rakastat työtäsi, teet joka päivä parhaasi, ja ennen pitkää intohimosi tarttuu kaikkiin kuin kuume.

Sääntö 2 Jaa tuotot työntekijöittesi kanssa ja kohtele heitä kuin yhtiökumppaneita.
Vastalahjaksi he kohtelevat sinua yhtiökumppanina ja yhdessä toteutatte sellaista mikä on villeimpien unelmienne tuolla puolen. Kannusta henkilöstöä sijoittamaan yritykseensä, se on parasta mitä koskaan teimme.

Sääntö 3 Motivoi yhtiökumppaneitasi.
Raha ja omistajuus ei riitä. Jatkuvasti, joka päivä, ajattele uusia tapoja kannustaa ja haastaa yhtiökumppanisi. Aseta korkeat tavoitteet, rohkaise kilpailemaan ja seuraa tilanteen kehittymistä. Lyö vetoa hurjilla panoksilla. Jos kehitys pysähtyy, vaihda johtajia vakanssilta toiselle. Pane toiset arvailemaan, mikä on seuraava temppusi, mutta älä tule liian ennustettavaksi.

Sääntö 4 Kerro työntekijöille kaikki minkä suinkin voit.
Mitä enemmän he tietävät, sitä enemmän he ymmärtävät. Mitä enemmän he ymmärtävät, sitä enemmän he välittävät. Kun he välittävät, mikään ei estä heitä. Jos et luota kertoaksesi mitä todella tapahtuu, he tietävät, että et pidä heitä yhtiökumppaneina. Tieto on valtaa ja saat enemmän valtaistamalla yhtiökumppanisi kuin menetät silloin, jos tieto vuotaa kilpailijoillesi.'

Sääntö 5 Arvosta kaikkea mitä työkumppanisi tekevät yhtiön eteen. 
Kaikki ihmiset haluavat kuulla, että joku arvostaa heitä. Haluamme kuulla sitä usein ja erityisesti silloin kun olemme tehneet jotakin, josta olemme todella ylpeitä.

Sääntö 6 Juhli menestystäsi.
Löydä huumoria epäonnistumisista. Älä ota itseäsi niin vakavasti. Hellitä hiukan ja kaikki muutkin hellittävät. Pidä hauskaa. Näytä innostuksesi - AINA. Kun kaikki muu epäonnistuu, pue hassut vaatteet ja laula typerä laulu. Yritä saada muutkin laulamaan kanssasi. Kaikki tämä on tärkeämpää kuin kuvittelet ja se todella hämää kilpailijoita.

Sääntö 7 Kuuntele kaikkia yhtiössäsi.
Mieti keinoja saada heidät puhumaan. Etulinjan ihmiset ovat ainoita jotka tietävät mitä todella tapahtuu, sillä he puhuvat asiakkaan kanssa. Sinun on paras selvittää mitä he tietävät. Siirrä vastuuta alas organisaatiossa ja pakottaaksesi hyviä ideoita tulvimaan sisältäsi sinun täytyy kuunnella mitä työkumppanisi yrittävät sanoa sinulle.

Sääntö 8 Ylitä asiakkaittesi odotukset.
Jos näin teet, he tulevat takaisin. Anna asiakkaille hiukan enemmän kuin he toivovat. Anna heidän tietää, että arvostatte heitä. Opi virheistä, älä selittele, vaan pyydä anteeksi. Seiso sanojesi takana. Kaksi tärkeintä sanaa mitkä koskaan olen kirjoittanut ovat kyltti ensimmäisen Wal-martin seinällä ollut kyltti "Tyytyväisyys taataan".

Sääntö 9 Tarkkaile kustannuksiasi paremmin kuin kilpailijasi tekevät.
Tästä saat aina kilpailuedun. Kauan ennen kuin meistä tuli Amerikan suurin kauppaketju olimme kustannustehokkain. Voit tehdä paljon virheitä ja silti toipua, jos toimit tehokkaasti tai voit olla briljantti ja tehdä vararikon, jos olet tehoton.

Sääntö 10 Ui vastavirtaan.
Toimi toisin. Älä piittaa tavanomaisista viisauksista. Jos kaikki muut toimivat yhdellä tavalla, voit iskeä kultasuoneen toimimalla juuri toisin. Varaudu kuitenkin siihen, että monet tulevat kertomaan, että menet väärään suuntaan. 

© Sam Walton & John Huey: "Made in America: My Story" (Doubleday 1992), Lyhennelmän suomentanut Heikki Peltola.